steen-w-poulsen-interview

Hvorfor nøjes med én MBA, når man kan rumme 3?

Hvad er det, der får en 36-årig salgsdirektør i et af verdens største IT selskaber med bopæl i Aarhus og kontor i New York til at tage en MBA? Som 42-årig og serieiværksætter at tage sin anden MBA? Som 45-årig og som CEO i et tysk gaming distributionsselskab at tage sin 3. MBA-grad?

Spørger man Steen Wæver Poulsen, så er svaret enkelt: ”Nysgerrighed!” Steen er Danmarks første og eneste triple-MBA’er, og i dag bl.a. bestyrelsesformand i to østjyske virksomheder. Han er bosiddende i Århus, sammen med ægtefællen, der har været med hele vejen, og to børn, der næsten fik sat en stopper for den første MBA.

 

”Do you want to be comfortable or do you want to be excellent?” Den sætning beskriver rigtig godt den tilgang, jeg har til ledelse, og ikke mindst dét, jeg forventer af mig selv.

 

Steen startede sin karriere i et softwareselskab i Vejle, der i forlængelse af dotcom-bølgen blev solgt til et Nasdaq noteret selskab ”GEAC” og senere solgt til en kapitalfond i San Francisco. Det betød en ordentlig omgang pendlen mellem USA og Danmark. Mandag morgen rejste Steen tidligt ud af Billund, og kunne være på kontoret i New York midt på eftermiddagen. Torsdag aften gik turen den modsatte vej igen. Kombinationen af amerikansk gå-på-mod og Steens markedstilgang gjorde, at softwaredivisionen blev den mest succesfulde i selskabet. Grundlaget for succesen var en klar strategi, der blev holdt stramt – lige meget hvor meget guld, der lå i sidegaderne. Virksomheden skulle kun byde på de projekter, der passede 100% til både software og leverance. Mantraet var ”Under Promise – Over Deliver”. Dette gjorde, at store komplekse globale IT-projekter kom i mål til tiden og til budget.

Herefter fik kapitalfonden andre planer med Steen, og det er her Steens første MBA kommer i spil, da han blev tilbudt at blive divisionsdirektør i den europæiske afdeling. Det var et krav, at Steen skulle tage en MBA, og han kunne derfor frit vælge uddannelsessted. ”Jeg brugte god tid på at undersøge mulighederne. Jeg havde først og fremmest behov for et intimt sted, hvor det ikke var forelæsning eller et virtuelt miljø. Valget faldt på Business Institute i Aalborg, og retningen Strategic Management (Nu Strategic Thinking). I dag anvender jeg det tillærte til at tackle komplekse beslutninger med forskellige scenarier og udfald.

“Miljøet hos Business Institute faldt i god jord hos mig. Der blev udvist stor forståelse da min kone og jeg fik muligheden for at adoptere vores to børn samtidig fra Colombia. Business Institute gav mig den fleksibilitet, der var nødvendig, og jeg fravalgte derfor den internationale karriere og fokuserede på familien og studiet. Mit bedste valg”.

 

Business Institute gav mig den fleksibilitet, der var nødvendig

Steen fortæller, at uddannelsen og uddannelsesmiljøet konkret gav ham en lang rækker modeller, hvor evnen til hurtigt at komme på sikker nok grund speedede en lang række beslutninger op. Steen påpeger også, at samspillet i studiegruppen kan samskabe nye løsningsforslag. En af de vigtigste take-aways fra undervisningen var en accept af, at vigtige dele af en virksomheds værdikæde kan være ejet af andre. For den visionære slippes de snærende bånd og nye muligheder kan udforskes og erobres.

Steen blev efter USA-eventyret COO i et dansk IT-selskab, hvor han også tog bestyrelsesuddannelsen Top Governance. Her blev han inviteret til USA af Microsoft for at tale om innovation for software koncernens samarbejdspartnere. Et par år senere sagde han jobbet op, og blev serieiværksætter for at udleve tankerne om værdikæden, der var ejet af andre. Steen skabte to succesfulde virksomheder: Sketz ApS, innovative og værdiskabende IT-løsninger til modebranchen samt Fashion Photo Studio ApS, levering af billeder af tøj til en e-commerce hungrende modeindustri.

 

Leadership Psychology var på mange måder den største eye-opener

I samme periode skete ændringen mellem at eje software og leje det. Dette var reelt et paradigmeskifte, som mange ikke forstod mulighederne for, men det gjorde Steen, og Sketz blev en af de hurtigst voksende IT-virksomheder i Danmark. Samtidig følte Steen sig lidt akademisk sløv, så han tilmeldte sig til en MBA2 med fokus på Leadership Psychology.

”Det var på mange måder den største eye-opener, jeg har fået. Pludselig var der årsagsmuligheder for de urationelle beslutninger som mange virksomhedsledere og medarbejdere tog. Helt konkret blev jeg gennem MBA2 en langt bedre leder, med en langt større relationel båndbredde og mod til at tænke udenfor konventionelle rammer. Når High Commitment lykkes, så skaber vi sammen den højeste kunde- og merværdi for aktionærerne, mens medarbejderne har muligheder for at udfolde deres fulde potentiale”.

Begge selskaber blev solgt, og Steen havde behov for at forlade den trygge IT-branche og i stedet kaste sig ud i nye eventyr. Den store båndbredde blev brugt til en triple-ansættelse, hvor Steen blev COO i to danske koncernforbundne distributionsselskaber, samt CEO i det tyske datterselskab. Med nye markedsvilkår og nye hidtil usete konkurrenter valgte Steen for tredje gang at drage til Aalborg for at dygtiggøre sig i endnu en MBA – denne gang i Corporate Entrepreneurship.

 

Gennem MBA2 blev jeg en langt bedre leder, med en langt større relationel båndbredde og mod til at tænke udenfor konventionelle rammer

 

I turbulente forretningsmiljøer arbejdede Steen med at sikre organisations evne og lyst til innovation. For ledelsen kræver det en accept af, at virksomheden skal udnytte de forbigående konkurrencemæssige fordele og ikke forvente, at eksisterende fordele automatisk forlænges. Omdrejningspunktet er sikring af, at den psykologiske kontrakt mellem ledelse og medarbejdere er på plads og i sync. Ofte skal vi væk fra den patrikalske leder, der forventes at have alle svarerne. Det er i mange brancher ikke længere tilfældet. Svaret ligger i organisationens evne til at forstå strategien og at eksekvere derefter. Digitalisering og koordinering er nøgleområder.

Steens afhandling var en template, som virksomheder kan anvende til at finde de næste potentialer. ”Finding the [insert company name] next.” Hermed var Danmarks første MBA3 en realitet.  

Steens slutkommentar er, at vi alle skal huske at lytte og lære. Helt udlært bliver vi aldrig, selvom man tror, at man ved det hele. Sammen med en stor del ydmyghed overfor andre mennesker er det dét, der ligger bag tankerne i “Do you want to be comfortable or do you want to be excellent?”