holland-interview

Manden der aldrig sidder, eller tier stille (heldigvis)

I disse mørke, kolde vintertider sidder der især én MBA studerende hos Business Institute, som får varmen og humøret frem hos sine medstuderende og undervisere. Han er ikke på forsiden af Euroman, endnu, men derimod på forsiden af vores case story-serie. Herren vi taler om, er Thomas Holland, en yderst velformuleret og i den grad snaksagelig midtjyde, som månedligt tager turen fra Århus til Aalborg for at læse sin MBA, der har fokus på innovation og fornyelse.

Og når man taler om innovation og fornyelse kan man ikke gøre andet end, at drage stærke paralleller til Thomas. En kreativ strateg, som i den grad har opbygget en imponerende know-how inden for eksekvering, strategi og salg i modebranchen, hvor han i mange år har arbejdet som konsulent. En branche han har en stor forkærlighed for, men han har da også smagt på møbel- og interiørbranchen i løbet af sin karriere. “Det kreative spektrum er enormt bredt, hvilket også har betydet, at jeg har arbejdet med mange forskellige kreative brancher gennem tiden, men modebranchen blev mit fundament”.

 

Tidlige MBA drømme

Tilbage i 2011 var Thomas bosiddende i Oslo, hvor han bl.a. arbejdede for Tommy Hilfiger, men fik også senere mulighed for at springe ud i iværksætteriet. Det var netop her, at Thomas begyndte at få de første MBA overvejelser med fokus på Strategic Thinking.

 

Jeg kunne se, at jeg efterhånden havde opbygget mig en solid kommerciel praktisk profil, men følte, at jeg manglede et teoretisk fundament at stå på.

 

I første omgang førte nysgerrigheden til en Mini MBA, men Thomas var slet ikke mæt. “Jeg ville have mere viden! Mini MBA’en blev derfor et springbræt til MBA’en. Måden hvorpå Business Institute kobler kreativitet, innovation samt strategisk tænkning, var årsagen til at jeg netop valgte denne MBA retning”, fortæller Thomas og glæder sig over beslutningen, men udelukker heller ikke muligheden for at læse endnu en MBA specialeretning senere.

Sideløbende med MBA uddannelsen har Thomas arbejdet som ekstern underviser hos både Erhvervsakademiet Dania og VIA University College. ”Det var især min lange forretningserfaring med de større virksomheder som Lacoste, Tommy Hilfiger og Bestseller, som i kombination med min teoretiske ballast fra MBA’en, gav mig billetten til at kunne undervise”, fortæller Thomas og tilføjer, at han stadig har et solidt ben plantet i den praktiske verden. “Jeg har aldrig sluppet konsulent- og rådgivningsdelen. Iværksætteri og selve arbejdet med start-ups og scale-ups er enormt sjovt, og jeg forsøger også at inkorporere dette, når jeg underviser”.

 

Spændende planer for fremtiden

Undervisningsvejen er dog ikke Thomas’ endelige kald. Han har helt andre planer for fremtiden. “Det er enormt givende at få lov til at undervise. Når jeg underviser, holdes jeg opdateret med de nyeste teorier og modeller indenfor mit felt, samtidig med at jeg konstant kobler teori til virkelighed. Men jeg ønsker at skabe et personligt brand, hvor jeg arbejder med sparring og rådgivning i start-ups, men også i større virksomheder”, fortæller Thomas. Han har endnu ikke afgrænset forretningsområdet, og forsøger derfor at finde sin helt egen strategiske niche som sparringspartner. Men Thomas er bevidst om hvilke arbejdsredskaber og tilgange, der skal anvendes i praksis for at få succes med at rådgive virksomheder for arbejdsmarkedet stiller hele tiden nye krav, og man skal derfor kunne tilpasse sig og være omstillingsparat, hvis man ønsker at følge med”, fortæller Thomas.